• Nieuws

    Nieuws

Blog

Compressiekousen: to compress or not to compress?

Geplaatst op 16-04-2019

Wanneer we lopen of rennen, wordt het bloed dat naar de onderbeenspieren wordt gepompt in belangrijke mate weer terug omhooggewerkt door de ‘kuitspierpomp’: door het samentrekken van de kuitspieren wordt het bloed in de anderen van het onderbeen (en ook de lymfe) weer richting het hart gestuwd. Het achterliggende idee van compressiekousen is dat ze deze kuitspierpomp ondersteunen en dus de terugvoer van schadelijke afvalstoffen zou hiermee dus ook efficiënter gebeuren. Daarnaast bestaat er een theorie dat compressie van de kuitspieren door middel van een kous de mate van schade op microniveau ten gevolge van schokken en vibraties vermindert. Beide vermeende effecten moeten in theorie leiden tot het verbeteren van sportprestaties en het versnellen van herstel na training.

Core stability oefeningen

Core stability oefeningen

Geplaatst op 25-01-2019

Core stability of ook wel kern- of rompstabiliteit genoemd houdt zowel de buik- en rugspieren, het middenrif en de bekkenbodem in.  Bij het uitvoeren van core stability oefeningen wordt eigenlijk de hele torse inclusief de interne organen getraind.
Het doel van core stability oefeningen is niet enkel om sportprestaties te verbeteren maar ook om sport blessures te voorkomen.

Loopschoenen: om de hoeveel km moet ik nieuwe loopschoenen aantrekken?

Loopschoenen: om de hoeveel km moet ik nieuwe loopschoenen aantrekken?

Geplaatst op 12-11-2018

Een goede loopschoen is geen overbodige luxe als je loopt.  Een slechte loopschoen kan mede de oorzaak zijn van sportblessures en dit willen we ten allen tijde vermijden.

Benchmark hardloop training om sneller te kunnen lopen

Benchmark hardloop training om sneller te kunnen lopen

Geplaatst op 11-10-2018

Veel sporters die al eventjes bezig zijn met lopen vragen zich dikwijls af hoe ze hun loopsnelheid kunnen verbeteren.
Dit kan door te trainen volgens de Benchmark methode.