Benchmark hardloop training om sneller te kunnen lopen

Benchmarking doe je het best op een looppiste.  Zo kan je gemakkelijker de af te leggen afstand inschatten en ben je zeker dat je op een goede ondergrond oefent.

Een Benchmark training is bedoeld om jouw loopsnelheid te verhogen.

Algemeen bestaat een Benchmark looptraining uit:

  • 7 minuten op een rustig tempo lopen
  • 3 minuten snel lopen:
    de eerste minuut rustig versnellen
    de tweede minuut versnellen ten aanzien van de eerste minuten
    de derde mintuut alles geven en echt 60 seconden proberen voluit te blijven spurten
  • 5 minuten rustig uitlopen

De totale duurtijd van deze looptraining bedraagt amper 15 minuten, maar voer je deze wekelijks 1 keer uit, dan zal je na een week of 5 reeds resultaat boeken en zal jouw loopsnelheid ziender ogen omhoog gaan!

 

Het resultaat na 5 weken Benchmark looptraining op de looppiste.

Benchmark looptraining week 1

Benchmark looptraining week 1

Benchmark looptraining week 2

Benchmark looptraining week 2

Benchmark looptraining week 3

Benchmark looptraining week 3

Benchmark looptraining week 4

Benchmark looptraining week 4

Benchmark looptraining week 5

Benchmark looptraining week 5

Conclusie na onze 5 weken durende benchmarktraining

Na 5 weken een kwartiertje hardlopen op de looppiste is onze snelheid al drastisch verhoogd.  Tijdens de eerste benchmark looptraining liepen we een afstand van 2,71 km aan een snelheid van 5:33 minuten per km.

Tijdens onze 5de benchmark training legden we in dezelfde tijdspanne van 15 minuten 3,22 km af aan een snelheid van 4:40 minuten per km.  Een stijging van maar liefst 500 meter afstand en dit na 5 keer 15 minuten training.  Dat is 1 uur en 15 minuten keihard werken om een vet resultaat te behalen!

Resultaat van benchmark looptrainingen te zien tijdens een loopwedstrijd

Resultaat van benchmark looptrainingen tijdens een loopwedstrijd

Door wekelijks een kwartiertje benchmark training te doen op de looppiste is mijn loopsnelheid aanzienlijk verhoogt.

Het resultaat was dat ik op vrijdag 2 oktober 2021 tijdens de loopwedstrijd "Rapper dan een Ezel" in Kuurne mijn halve marathon heb kunnen lopen onder het anderhalfuur.

Ik liep dus 21,3 km in 1 uur 29 minuten met een gemiddelde loopsnelheid van 4 minuten 13 seconden per kilometer (4:13/km).

Volg je Sport Trips al?

Facebook, Instagram, Strava, Youtube

 

Motiveer jezelf door motivatiecoach Tom, te volgen via sociale media

Facebook, Instagram, Strava, Youtube