• Nieuws

    Nieuws

Lactaat test laten afnemen

Wil je jouw overslagpols of anaerobe drempel kennen om zo specifieker en gezonder te kunnen trainen?  Sport-Trips biedt de mogelijkheid om een lactaat test te laten afnemen.

Bij intensieve inspanningen begint lactaat zich op te hopen in de spieren en het bloed omdat het lichaam de afvoer van het lactaat niet meer kan volgen.  Het moment waarop dit gebeurd wordt de anaerobe drempel of overslagpols genoemd.  De lactaatopstapeling zorgt ervoor dat er minder zuurstof via het bloed naar de spieren kan gaan, wat een negatieve invloed heeft op de sportprestaties.

Door de lactaat test af te nemen kan de maximale hartslag bepaald worden die je best hanteert tijdens fysieke inspanningen.  Op basis van de lactaat test kan eveneens bepaald worden in welke hartslagzones je best jouw sporttrainingen afwerkt.

Wat is lactaat?

Tijdens een inspanning verbrandt jouw lichaam koolhydraten.  Koolhydraten vormen de brandstof die jouw lichaam nodig heeft om te blijven presteren.  Tijdens deze verbranding komt melkzuur, ook wel lactaat genoemd, vrij.  Lactaat is dus eigenlijk het afval die ontstaat tijdens de verbranding van koolhydraten.

Als alle koolhydraten opgebruikt zijn als brandstof, dan zal jouw lichaam jouw vetreserves aanspreken om zo verder energie uit jouw lichaam te halen.  Om je vetreserves aan te spreken dien je te gaan trainen op een lagere hartslag.  Bij een hogere hartslag haal jouw lichaam energie uit de koolhydraten die aanwezig zijn.

Verzuring: aanmaak melkzuur, lactaat, en toevoer zuurstof

Ken je dat gevoel dat jouw spieren brandiger en pijnlijk aanvoelen?  Dan weet je hoe verzuring aanvoelt.  Om koolhydraten te kunnen verbranden heeft jouw lichaam zuurstof nodig.  Hoe meer koolhydraten je verbrandt hoe meer zuurstof jouw spieren nodig hebben.  Is de balans tussen melkzuur en zuurstof niet meer in proportie, dan krijg je te maken met verzuring.

Lactaat test lopen

Conditionele veldtesten op een atletiekpiste (400m).
Gradueel wordt in blokjes de snelheid en de afstand opgedreven doorgaans startend bij 800 meter aan 8 kilomete rper uur.  De lactaatwaarden worden gemeten via een kleine prik in de oorlel en aan de hand van alle gegevens wordt een volledig testrapport opgesteld.

Deze test geeft dus een heel goed inzicht in je huidige conditie en wat er nadien moet gebeuren om die conditie te versterken.

Het lactaat testrapport

Het testrapport omvat:

  • volledige analyse van de huidige conditie
  • hartslag- en snelheidszones om op te gaan trainen
  • algemeen trainingsadvies in functie van de testresultaten
  • inschaling versus referentiewaarden man/vrouw
  • algemen info rond gezond trainen op hartslag en aerobe/anaerobe drempel, voeding, mentale aspecten in de sport.
  • Recovery drank voor elk