• Nieuws

    Nieuws

10 punten plan om te vermageren en sportief beter te presteren

Mocht je vragen aan een hoop beginnende sporters wat hun grootste motivatie is om te beginnen sporten, dan zal je al snel tot het besluit moeten komen dat heel veel sporters dit doen om af te vallen.

Het kwijtspelen van overtollige kilo's is voor velen een grote drijfveer om te beginnen met sporten.  Vermageren en ondertussen jouw sportieve prestaties verbeteren kunnen hand in hand gaan!

Ik ben zelf 30 kg gewicht verloren in 1 jaar tijd door te sporten en anders te gaan leven.  Ik spreek dus uit ervaring :)

Zoek naar een sport die je graag doet

Iets dat je graag doet zal je ongetwijfeld langer volhouden.  Ga na wat jouw passie is.  Kies uit wandelen, joggen, hardlopen, fietsen, zwemmen,...  

Je kan ook de sporten combineren zodat je de ene dag bijvoorbeeld gaat wandelen, de andere dag lopen en in het weekend eens gaat zwemmen of fietsen.

Begin klein om groots te eindigen

Je kan niet verwachten dat je in een paar weken tijd je hele lichaam kan veranderen.  Het gaat meer om jouw levensvisie die je moet aanpassen en dat vergt tijd.  Houd er rekening mee dat het aanleren van een nieuwe gewoonte meer dan 14 dagen duurt.

Stel dat je niet gewoon bent om veel water te drinken en je daar verandering in wilt brengen, geef jezelf tijd en geef niet te snel op.  Plaats bijvoorbeeld steeds een vol glas water op tafel, telkens als je er langskomt drink je het glas water uit en vul je het opnieuw.  Zo staat er altijd een vol glas water voor je klaar, zie je het staan en zal je er aan denken om water te drinken, totdat het een automatisme wordt en je niet meer zonder kan.

Stel jezelf realistische doelen

Verwachtingen voor jezelf scheppen is goed, zolang ze realistisch zijn.  Als je jezelf doelen vooropstelt die je toch niet kan behalen zal je ontgoocheld zijn en kan je het moeilijker volhouden.

Maak een plan op korte termijn, middellange termijn en lange termijn.

Gezonde voeding eten want elk pondje gaat door het mondje

Alles begint met wat je door jouw mond naar binnen werkt.  Ga dus opzoek naar gezonde voeding die je graag eet.  Koop kleine hoeveelheden en probeer nieuwe zaken, enkel zo zal je ook anders leren eten.

Zorg dat je geen honger hebt

Zeker in de beginfase is het belangrijk om voldoende te blijven eten.  Maar wat je eet is natuurlijk mede bepalend voor het slagen van jouw missie: afslanken, vermageren, kilo's kwijt geraken...

Honger is een grote boosdoener.  Je hoort het vaak van mensen die diëten, ik heb de hele dag door honger, eet bijna niks en toch vermager ik niet...  Je kan pas blijvend vermageren en kilo's kwijt geraken als je op lange termijn anders gaat leven.  Wat je eet is even belangrijk als het feit dat je regelmatig moet bewegen.

Je mag veel eten, zeker in de beginfase, maar eet gezond!

Beloon jezelf

Jezelf belonen is een goede tactiek want je zal het zelf moeten doen.  Andere mensen kunnen jouw steunen, maar jij bent altijd diegene die beslist om al dan niet te snoepen, te zondigen of niet te gaan sporten.

Een beloning kan heel simpel zijn.  Als je bijvoorbeeld geen zin hebt om te gaan lopen omdat het te koud is buiten, neem jezelf dan voor om wel te gaan lopen, maar achteraf te genieten van een warme chocomelk.

Doe het voor jezelf en niet voor iemand anders

Yes you can!  Jij zal het moeten doen en je kunt het doen, omdat je het echt wilt doen.

Gun jezelf de tijd

Tijd is essentieel in alle facetten.  De tijd die je nodig hebt om jouw levensstijl te veranderen is meestal langer dan je aanvankelijk zou denken

Geef jezelf tijd om je aan te passen aan jouw nieuwe levensstijl

Het is een aangepast levensstijl die je tegemoed gaat, geen dieet