• FAQ: veel gestelde sportvragen

FAQ: Veel gestelde vragen over sporten

Heb jij een vraag, neem dan contact met ons op en we bezorgen jou asap een antwoord.

Hoeveel keer per week moet ik sporten?

Iedereen zou eigenlijk elke dag een halfuurtje in beweging moeten zijn.  Je bent natuurlijk ook in beweging als je bijvoorbeeld naar de brievenbus wandelt om ze leeg te maken, je de trap op loopt, ...

Ons lichaam verbrandt dagelijks sowieso calorieën.

Daarnaast is het goed om drie maal per week te sporten.  Liever drie maal per week een halfuur sporten dan éénmaal anderhalf uur te sporten.
Hoe intensief je sport doet er niet onmiddellijk toe, zeker niet als je een beginnende sporter bent.

De regelmaat waarmee je gaat sporten is veel belangrijker dan de intensiteit.  Plan jouw sportactiviteiten in zoals je een date met een mooie dame / heer zou inplannen.  Jawel, vanaf nu heb je elke week drie leuke dates!


Hoelang voor het sporten dien ik te eten?

Een probleem / vraag waarmee heel wat sporters kampen.  Wat moet ik eten voor het sporten en hoelang ervoor ben ik het best om het laatste voedsel in te nemen?

Ieder lichaam is natuurlijk anders, maar het is belangrijk om te zorgen dat jouw laatste maaltijd voldoende verteerd is vooraleer je begint te sporten.  Anders heb je kans op buikkrampen en andere nevenwerkingen die nefast zijn voor jouw prestaties.

Het best is om 2 à 3 uren voordat je een fysieke inspanning doet goed te eten.  Liefst een maaltijd waarin veel energie zit zoals bijvoorbeeld pasta, havermout,...
Een halfuurtje voor het sporten kan je dan nog een banaantje eten als jouw lichaam dit kan verteren.

Neem je deel aan een sportwedstrijd, dan is het aan te raden om de dag voor de wedstrijd voldoende koolhydraten te eten zoals pasta's.


Om de hoeveel kilometer moet ik nieuwe loopschoenen kopen?

Hoeveel kilometer je met loopschoenen kan lopen is mede afhankelijk van de kwaliteit van de loopschoen op zich, maar anderzijds ook van de ondergrond waarop je meestal loopt.

Iemand die vaak in het bos, op een zachte ondergrond loopt, zal minder snel zijn loopschoenen zien verslijten dan iemand die altijd op een harde ondergrond zoals asfalt loopt.

Algemeen wordt aangenomen dat je vanaf 1000 km begint uit te kijken naar andere hardloopschoenen.  Je kan ook even de slijtage onderaan jouw schoenen bekijken om na te gaan hoe ver ze versleten zijn.

Vervang tijdig jouw hardloopschoenen want te weinig demping in jouw loopschoenen kan blessures veroorzaken.  

Let ook op met sportschoenen die je een eindje in de kast hebt laten liggen want door temperatuurverschillen en eventueel vocht kan de zool aangetast worden waardoor er slijtage ontstaat.  Ook hier is het dan uitkijken om blessures te vermijden door eventueel nieuwe hardloopschoenen te kopen.


Hoe werken veterschips voor tijdsregistratie tijdens loopwedstrijden?

Hierbij vind je wat info voor wie nog niet zo vertrouwd is met het gebruik van veterchips.

De tijdsopname bij loopwedstrijden gebeurt praktisch overal met chips. Deze chips zitten ofwel verwerkt in het borstnummer (zijn wegwerpchips) ofwel in veterchips. Wij registreren praktisch altijd met veterchips omdat deze recupereerbaar zijn en dus milieuvriendelijk!

Bevestiging van de chip

De chip dient met 2 spanbandjes aan de veters van je loopschoenen bevestigd te worden. Trek de spanbandjes niet te hard aan maar laat wel wat speling toe, zo zijn ze gemakkelijker door te knippen aan de finish. Vergewis je ervan dat ze correct zijn bevestigd en dat het spanbandje niet loskomt.

Controleer of het chipnummer (meestal klever op witte achtergrond, dus niet de code op de gekleurde zijde) overeenkomt met jouw borstnummer (op de foto hieronder nr 95). Bij een estafette zal het chipnummer meestal niet hetzelfde zijn als het borstnummer.
Indien je de chip in je kousen of in je broekzak stopt, is er heel veel kans dat je niet geregistreerd wordt bij de aankomst.

Praktische afspraken

Na het passeren van de aankomstlijn wordt de chip losgeknipt en verzameld om op een volgende wedstrijd gebruikt te worden.
Bij opgave geef je de chip af aan de inschrijvingstafel van de organisatie.